Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر باميه بذر باميه

گل و گیاه ظرافت

باميه

گياه باميه با نام علمي Abelmoschus esculentus گياهي است گل‌دار از خانواده پنيركيان و زادگاهش آسيا يا آفريقاست. مصري‌ها در قرن ۱۲ يا ۱۳ ميلادي اين گياه را مي‌كاشته‌اند. باميه گياهي يك‌ساله و ساق آن علفي است كه به‌تدريج چوبي مي‌شود. در اروپاي شرقي در اطراف درياي مديترانه بيش از ساير نقاط از اين سبزي مصرف مي‌شود. در تركيه باميه را خشك و براي مصرف زمستان ذخيره مي‌كنند. در ايران براي تهيه خورشت باميه از آن استفاده مي‌شود كه غذاي معروف جنوب ايران است. باميه گياهي است گرمسيري كه در نقاط سرد، كم‌رشد و كم‌محصول مي‌شود. گياه داراي ساقه راست، پوشيده از تار و ارتفاع ۵/. تا ۱ متر (گاهي ۲ متر) است. برگ‌هايي به شكل قلب تخم فرعي مركب از ۵–۳ لوب و گل‌هايي منفرد در كناره برگ‌ها دارد. رنگ گلبرگ‌هاي آن زرد ولي در قسمت وسط قرمزرنگ است. ميوه هرمي شكل، دراز و محتوي دانه‌هاي پوشيده از تار دارد. اين گياه اولين بار در ايران در شهر سرخس كشت و برداشت شد. گل‌هاي سفيد يا كرمي باميه بسيار زيباست و همچنين خوراكي بوده و برخي به خاطر گل‌هاي زيبايش باميه را به‌صورت تزئيني در گلدان مي‌كارند.

باميه همانند صيفي‌جات ديگر محصول فصل گرم است و بعد از رفع سرماي بهاره اقدام به كاشت بذر باميه مي‌كنند. خريد بذر باميه را به‌صورت مستقيم در زمين اصلي مي‌كارند و نشاء كاري آن رايج نيست. باميه معمولاً در تمامي خاك‌ها عمل مي‌آيد ولي اگر خاك ضعيفي داريد مي‌توانيد از كودهاي دامي استفاده كنيد. ولي بهتر است براي بهتر نتيجه گرفتن از بسترهاي كشت آماده همانند پيت ماس و كوكوپيت استفاده كنيد. ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب خيس كنيد. اين عمل كمك زيادي به جوانه زدن مي‌كند. باميه را هم داخل گلدان و هم زمين مي‌توان كاشت. در هر گلدان يك گياه كافي است. براي كاشت در زمين فاصله بين بوته‌ها را ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. بذر باميه را بعد از خيس كردن در عمق ۱ تا ۱٫۵ سانتي‌متري بكاريد و روي آن خاك نرم بريزيد. در هر گود بهتر است بيش از يك عدد بذر قرار دهيد. جوانه‌زني باميه به‌راحتي انجام نمي‌گيرد. لذا قرار دادن تعداد ۲ يا ۳ عدد بذر در هر گود احتمال داشتن گياه باميه را بالا مي‌برد. بعد از رشد بذرها و چهار برگه شدن گياه، گياهاني كه ضعيف‌تر است را حذف كنيد و بوته‌هاي قوي‌تر را نگه‌داريد.

اين گياه احتياج به آبياري زياد و عميق دارد. مخصوصاً آبياري مرتب در اوايل جوانه‌زني و رشد بوته و حداقل هفته‌اي يك‌بار آبياري براي توليد حداكثر محصول ضروري است. اگر در گلدان اقدام به كاشت نموده‌ايد هفته‌اي دو يا سه بار آبدهي نياز است. بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز از كاشت بذر باميه سبز، زمان برداشت فرامي‌رسد. هنگام برداشت باميه طول ميوه‌ها متغير است. از ظهور گل‌هاي زيباي باميه تا برداشت محصول ۴ تا ۶ روز طول مي‌كشد. برداشت باميه به‌طور مرتب انجام مي‌شود و هر روز يا هر دو روز يك‌بار بايد اقدام به برداشت كرد. برداشت ديرهنگام باميه باعث سفت شدن باميه مي‌شود و از كيفيت آن مي‌كاهد. باميه هر چه زودتر برداشت شود غلاف آن تردتر، لطيف‌تر و خوش‌خوراك‌تر است.

براي خريد بذر باميه و ساير بذرها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/6 ساعت: ۱۲ توسط:zerafatcom2 :